Inschrijven

Think out of the boss

Take
the Lead

Laatste kans,
schrijf u nu in

Een unieke leerervaring over digitale disruptie

Leer in twaalf weken hoe u de digitale transformatie van uw bedrijf realiseert met Take the Lead, de gratis Vlerick-opleiding van De Tijd. Het programma is een uitgebalanceerde combinatie van online learning en drie impactvolle live events, en wordt volledig gedoceerd door topprofessoren van Vlerick Business School.

Tweehonderd professionals krijgen de kans om deze unieke opleiding gratis te volgen. Word een van de uitverkorenen en behaal het officiële certificaat ‘digitale disruptie’ van Vlerick Business School.

Waarom Take the Lead
een must-do is

  • Behaal het officiële Vlerick Business School certificaat ‘digitale disruptie’.
  • Leer omgaan met digitale disruptie en word een voorloper in de nieuwe economie.
  • Ervaar innovatief leren in uw eigen tempo.
  • Bouw een netwerk uit van 200 digitale professionals.
  • Leer van de meest gereputeerde hoogleraren over innovatie.
<p><strong>Isabel Albers</strong><br />Redactiedirecteur De Tijd / L’Echo</p>

Isabel Albers
Redactiedirecteur De Tijd / L’Echo

Neem
voorsprong

Dit edito geschreven door een robot? Het had zomaar gekund. Het persagentschap Associated Press of een krant als Los Angeles Times laat algoritmes nu al duizenden artikels spuien, van wedstrijdverslagen tot kwartaalrapportering. Was dat even fout gedacht, dat journalistiek en menselijke interpretatie altijd immuun zouden zijn voor automatisering.

This time it’s different, niet alleen in ons vak. Ook uw organisatie of uw vak wordt eerder vroeg dan laat geconfronteerd met fundamentele shifts. U heeft daarbij de keuze. Of u blijft zo goed en zo kwaad als het kan voortdoen met bestaande recepten. (Neen, het waait niet over.) Of u omarmt die digitale disruptie: u schrijft uw eigen businessplan of verandert uw bedrijf van binnenuit. Want deze verandering creëert ook enorme kansen. In de nieuwe economie kan je diensten verkopen die tot voor kort niet eens bestonden. Als ondernemer is het speelveld oneindig veel groter geworden.

Één ding is over alle sectoren heen hetzelfde: wil je slagen, dan moet je de processen in de nieuwe economie écht begrijpen. Digitale skills en inzicht zijn daarbij het nieuwe goud. De Tijd en L’Echo reiken u alvast de goudschopjes aan in de vorm van de gratis Vlerick-opleiding ‘Take the Lead’. Om, zoals het lezers van onze krant betaamt, voorsprong te nemen.

Het
programma

  • 22 februari
    Start

    22 februari 2018
    (avond)
    ics

    Kick-off event

    Op 22 februari 2018 gaat Take the Lead officieel van start. Een inspirerende keynote van decaan Marion Debruyne van Vlerick Business School, een debat met de CEO’s van de businesspartners en een introductie door programmadirecteur prof. Stijn Viaene kleuren de avond. Nadien krijgt u de kans om informeel te netwerken met uw mededeelnemers.

  • Week 1-3

    1. Analyseer de omgeving en schrijf uw actieplan uit

    Digitale innovatie, disruptie, Big Bang-transformatie, New Economy… de buzzwoorden vliegen ons om de oren. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Is dit niet de zoveelste hype? En welke prijs betaalt uw organisatie voor passief toekijken vanaf de zijlijn? In deze module verkennen we de huidige economische setting, en stellen we een actieplan samen op maat van uw organisatie.

  • Week 4-5

    2. Teamwerk in digitale tijden

    In digitale tijden wordt samenwerken steeds uitdagender. Want hoe creëert u een goede teamspirit als u elkaar alleen maar virtueel te zien krijgt? In deze module analyseren we hoe teams een identiteit opbouwen. We houden uw organisatie tegen het licht en bekijken welke voorwaarden voor teamwerk ontbreken.

  • Week 6-8

    3. Van actieplan naar concrete actie

    We zetten samen de stap van actieplan naar concrete actie. Aan de hand van het ‘Digital Innovation Framework’ bekijken we op welke niveaus we uw organisatie kunnen bijsturen, met het oog op een verbetering van de besluitvorming en integratieprocessen. Kan uw bedrijf bestaande producten digitaliseren? Welke digitale producten en diensten kan het ontwikkelen?

  • Week 9-10

    4. Ondernemen in de digitale wereld

    In de nieuwe economie nemen professionals het heft in eigen handen. We onderzoeken het DNA van innovators en toetsen het af aan uw eigen ondernemerschap. De focus is uitgesproken praktisch: hoe kunt u ondernemender worden in uw organisatie en welk idee kunt u morgen implementeren op uw werkplek?

  • 21 april

    21 april 2018
    (middag)
    ics

    Inspiration day

    Onze businesspartners Adecco, Barco, EY, ING en Microsoft hebben heel wat expertise over digitale transformatie in huis. Tijdens de inspiration day gaan we volop voor praktijkervaring. Na deze leerrijke namiddag gaat u gegarandeerd met disruptieve ideeën naar huis.

  • Week 11-12

    5. Leiding geven in een VUCA-omgeving

    VUCA staat voor ‘Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity’, ofwel de volatiele, onzekere, complexe en ambigue wereld waarin u vandaag onderneemt. Welk leiderschap vragen deze digitale tijden en hoe behoudt u visie in een veranderende omgeving? Maar vooral: hoe leidt u uw bedrijf door een digitale transformatie? We stomen u klaar tot de change agent van uw organisatie.

  • 17 mei
    Einde

    17 mei 2018
    (avond)
    ics

    Graduation ceremony

    Afstuderen doen we feestelijk. Topsprekers zorgen voor een onvergetelijk einde van de learning journey. Vorig jaar waren Angelo Vermeulen (NASA, TED senior fellow) en Pattie Maes (MIT Media Lab) bij Take the Lead te gast. Wie wordt het dit jaar?

  • 22 februari
    Start

  • Week 1-3

  • Week 4-5

  • Week 6-8

  • Week 9-10

  • 21 april

  • Week 11-12

  • 17 mei
    Einde

Deze opleiding is
niet bepaald een
free lunch

Als je beseft hoe ingrijpend technologie, klantengedrag en competitie veranderd zijn, wat betekent dit dan voor uw baan, uw collega’s en uw organisatie? Take the Lead helpt bedrijven bij de vertaalslag van die vaststelling.

<p><strong>Stijn Viaene</strong><br />Programmadirecteur Take the Lead</p>

Stijn Viaene
Programmadirecteur Take the Lead

Deze opleiding stoomt ambassadeurs klaar

‘De opkomst van algoritmen, robots of artificiële intelligentie, het lijkt vandaag heel wat mensen vooral te frustreren’, merkt programmadirecteur Stijn Viaene. Niet onlogisch ook: wat als je jarenlang opgebouwde professionele vaardigheden plots waardeloos worden? ‘Je moet jezelf deels heruitvinden, uitzoeken waar je wél een belangrijke rol kunt blijven spelen.’

Take the Lead rekent op een kruisbestuiving tussen de deelnemers, in beide richtingen: bedrijven die al een heel eind gevorderd zijn in hun digitale transformatie kunnen ook leren van de besognes van ondernemingen die daar nog behoorlijk naïef tegenover staan. ‘Deelnemers krijgen uiteraard veel mee van ons, maar ze steken minstens evenveel op van de ervaringen en de confrontatie met de andere deelnemers.’

Tweehonderd deelnemers kunnen deelnemen aan het traject: ‘We selecteren heel bewust op appetijt om mee de schouders te zetten onder het transformatietraject in bedrijf. Mensen die zich geroepen voelen om het hele bedrijf mee te nemen in die transformatie.’

Veelgestelde
vragen

  • Wat is Take the Lead?

    Take the Lead is een opleiding over nieuwe economie en digitale disruptie, georganiseerd door de kranten De Tijd en L’Echo. Vlerick Business School neemt het educatieve programma voor zijn rekening. De opleiding is een uitgebalanceerde combinatie van innovatieve online leermethodes en drie impactvolle ‘real life’-evenementen, gespreid over 12 weken. Als deelnemers het programma succesvol voltooien, ontvangen ze het officiële Vlerick Business School-certificaat ‘digitale disruptie’.

  • Wie mag deelnemen aan Take the Lead?

    Take the Lead richt zich op professionals met minstens 5 jaar businesservaring uit eender welke functie of sector. Aangezien het programma in het Engels wordt gedoceerd, is een goede kennis van het Engels vereist. Bovendien wordt er van de kandidaten verwacht dat ze initiatief nemen, en ervoor openstaan om hun ervaringen te delen.

  • Hoeveel kost deelnemen aan Take the Lead?

    Dankzij de steun van Adecco, Barco, EY, ING en Microsoft, krijgen 200 professionals de kans om deze unieke opleiding gratis te volgen. In ruil wordt van de deelnemers volledige en actieve participatie in het programma gevraagd. Dat wil zeggen: rekening houden met een tijdsinvestering van wekelijks 3 à 4 uur om video’s te bekijken, deel te nemen aan webinars, assignments te maken, …

  • Kan ik de opleiding combineren met mijn job?

    Zeker! Omdat het grootste deel van de opleiding online gebeurt, kan u op een flexibele manier veel leren, zonder extra files te trotseren en in combinatie met uw drukke agenda. Bovendien zullen de opleidingsonderdelen met vaste timeslots (webinars, live events en deadlines voor assignments) tijdig gecommuniceerd worden, zodat u ze kan inplannen in uw agenda.

Alle vragen
  • Tijd Connect biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd.
    De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

  • Innovatie is nu vooral: begrijp uw klant

    Nee, disruptie is geen puur technologisch verhaal. ‘En daarom moet ook een technologiebedrijf als Barco nu alles uit de kast halen’

    Lees meer
  • We herdefiniëren bankieren, in tijden van grote verandering

    Bankieren en digitaal gaan vandaag hand in hand. ING besloot vorig jaar haar strategie te versnellen, met een nieuw model en een nieuwe manier van werken.

    Lees meer
  • Nieuwe technologie als hefboom en facilitator

    The Adecco Group investeerde het voorbije jaar fors in gloednieuwe toepassingen. ‘Omdat onze medewerkers dankzij die technologie meer tijd krijgen om zich te focussen op hun kerntaken.

    Lees meer
  • De impact van AI wordt groter dan die van de pc

    Artificiële intelligentie zal onze werk- en leefomgeving de komende jaren ingrijpend veranderen. ‘De grote uitdaging voor Microsoft? Onze klanten op dat vlak inspireren en bijstaan.

    Lees meer
  • We stimuleren onze mensen constant om out of the box te denken

    Nieuwe technologie biedt onze werknemers meer dan ooit ruimte en kansen om het verschil te maken en meer toegevoegde waarde te scheppen.

    Lees meer

Deelnemers
aan het woord

Zonder Take the Lead was dit project nooit van de grond gekomen
Lees meer >
Nieuwe inzichten opgedaan
Lees meer >
Finaal groeide de overtuiging dat ik het anders en sneller wil aanpakken in mijn functie
Lees meer >

Lees hier
de volledige bijlage